Runtrace

It’s simple. Just run.

Helaas is dit niet zo. Terwijl wij veelal op de volgende manier beginnen met hardlopen: we trekken sportschoenen aan, downloaden en hardloopapp en beginnen. Vaak gaat dit zonder problemen zeker in het begin. Maar veelal krijgen we toch lichamelijke klachten en ontstaan er blessures. Met in veel gevallen als resultaat dat je moet stoppen met hardlopen en rust moet nemen of er fysiotherapie nodig is.

Ook ik ben ‘gewoon’ begonnen en rende mijn eerste wedstrijd in 2006 tijdens Maastrichts mooiste. Ik was direct verkocht. Wat een geweldige sfeer en wat lekker dat ik die 15 km kon hardlopen. Later bekeek ik de foto’s en filmpjes hier zag ik voor de eerste keer hoe ik ren! Het viel direct op dat ik geen ‘mooie’ loop heb. Mijn bovenlichaam beweegt flink op en neer.

Door de jaren heen ben ik blijven hardlopen en loop ik ieder jaar de nodige wedstrijden. Steeds weer probeer ik doelen te stellen en deze te verwezenlijken. Van 15 km naar de halve marathon en de marathon, de tijd op mijn 10 km verbeteren en eindelijk eens onder de 45 minuten komen. Om dit te bereiken mijn trainingen aangepast, meer interval etc, etc. Erg interessant allemaal.

Daarnaast kwam ik in mijn werk als fysiotherapeut ook nog eens de nodige hardloopblessures tegen. Het werd alleen maar interessanter. Ik heb de opleiding sportfysiotherapie bij het IAS gedaan. Ben cursussen gaan doen over de fysiotherapeutische behandeling van hardloopblessures. Op deze manier ben ik mij steeds meer gaan specialiseren in hardloopblessures. Veel valt er te lezen over verschillende blessures maar wat de relatie is tot jou manier van hardlopen blijft meestal op de achtergrond. Daarom ben ik begonnen met de opleiding om bewegingsanalyses of te kunnen nemen. Hier ging een wereld voor mij open! Ik moest direct denken aan het eerste filmpje dat ik van mijzelf zag bij Maastrichts mooiste en hoe ik daar liep met mijn minder mooie loop. Waarom loop ik zo?

En eigenlijk is dat wat ik nu doe bij een bewegingsanalyse: bekijken hoe je loopt en waarom je zo loopt. Wat zijn de sterke en de zwakke punten. Het spreekwoord: ‘je bent zo sterk als je zwakste schakel’ komt hier om de hoek kijken. Kun je die zwakke schakel(s) minder zwak maken dan is het risico om blessures te krijgen kleiner en zul je effectiever met je energie omgaan en zo je prestaties verbeter.

Omdat het afnemen van bewegingsanalyses zo leuk is om te doen en ik merk dat iedere hardloper na de bewegingsanalyse enthousiast aan de slag gaat met mijn oefeningen en adviezen ben ik in juni 2018 gestart met mijn eigen bedrijf: Runtrace! Hiermee wil ik jou als hardloper inzicht geven over hoe efficiënt jou manier van hardlopen is. Als we jou unieke manier van hardlopen spiegelen aan de wetmatigheden die er gelden voor een efficiënte looptechniek heb je een duidelijk beeld waar voor jou winst valt te halen. Winst bij het oplossen van blessures, het voorkomen van blessures en het leveren van betere prestaties.

Ik hoop dan ook dat je dit stukje met plezier hebt gelezen en je verder kijkt op mijn site. Mocht je meer willen weten neem dan contact op voor meer informatie.

Sportieve groeten Eric Thissen.